Eerste update - Reisverslag uit Akuse, Ghana van Marieke - WaarBenJij.nu Eerste update - Reisverslag uit Akuse, Ghana van Marieke - WaarBenJij.nu

Eerste update

Door: familiehiakame

Blijf op de hoogte en volg Marieke

28 April 2012 | Ghana, Akuse

Zo, we zijn alweer bijna een maand verder, dus tijd voor een update. Op dit moment wordt er nog hard gewerkt in en rond het huis. Er wordt een muurtje om het huis en de tuin gemetseld, zodat we wat meer privacy hebben. Op het moment komt iedereen nog gewoon het terrein opwandelen en zit het soms zomaar opeens vol met kinderen. Dat is op zich niet zo erg en Makafui en Selorm maken zo ook weer nieuwe vriendjes, maar het is toch fijn om er wat meer controle over te hebben, wanneer er mensen op bezoek komen, dus vandaar de muur met poort. En dan kunnen we Makafui ook wat meer haar gang laten gaan.
De keuken wordt wat uitgebreid, dus er moet een muur uitgebroken worden.
Voor degene die nog geen idee hebben hoe het huis en de omgeving er ongeveer uitzien, zal ik het eens proberen te beschrijven.
Het huis is gelijkvloers en heeft drie slaapkamers, die allemaal naast elkaar zitten en daar tussenin zit nog een wasruimte en een douche met toilet. De meest rechtse slaapkamer is circa 20 m2 met douche en toilet. Die wordt voor mij en Abraham. De middelste slaapkamer is denk ik ook ongeveer 20 m2 en die gaan Selorm en Makafui delen. Dan komt dus het stukje met washok en douche en toilet. De meest linkse kamer is iets groter dan de andere twee en heeft een douche. Die kamer wordt gebruikt voor gasten. Eerst zullen vrienden van Abraham er nog slapen, die hier aan het werk zijn. Al deze slaapkamers en washok/douche komen direct uit op de woonkamer, die langgerekt is en ongeveer 45 m2 zal zijn. In het verlengde van de woonkamer aan de rechterkant zit nog een kamertje van zo’n 9 m2, waar we waarschijnlijk allerlei spullen in gaan opbergen, waar we geen betere plek voor kunnen bedenken (rommelhok dus). In het verlengde van de huiskamer aan de linkerkant zit de keuken, ongeveer 12 m2, met een deur naar buiten. Ga je die deur door naar buiten dan kom je uit in de tuin en kijk je uit over de mangobomen en op de achtergrond gebergte.
Als je dan de woonkamer uitgaat naar buiten, kom je op een kleine vierkante veranda die precies tegen het midden van het huis aan zit. Daar kijk je uit op de tuin. De grond is begroeid met gras. Er staat één cactus, twee sinaasappelboompjes, een boom met prachtige oranje bloesem, die in de ochtend vol zit met zwart/geel gestreepte vlinders. Er zijn nog een paar palmbomen net geplant, die zijn nog geen meter hoog. In het midden van de tuin staan twee bomen, die ze hier ‘nimtree’ noemen, waaronder we in de schaduw een zitje willen maken. In de hoek van de tuin staat nog zo’n boom, waaronder je ook kan zitten. Voor het huis staan nog vier hoge lange bomen. De tuin is grotendeels omgeven door een soort heg, maar daar komt dus nog een muur voor te staan. Achterin de tuin staat een schuur, waarvan een deel eventueel ook gebruikt kan worden als slaapkamer. Naast de schuur willen we nog een apart veldje maken voor een paar kippen. Waarschijnlijk komen er ook nog een paar geitjes in de tuin als grasmaaier.
Als je de tuin uitgaat kom je aan één kant uit op het land waar de mangobomen staan en daar is ook een deel waar mais is gezaaid. Aan de andere kant komen naast de mais ook tomaten, chilipeper en courgettes. Maar dat moet allemaal nog gezaaid worden. Als je vanaf de veranda recht door de tuin loopt en er daar uitgaat, dan kom je uit op een veld waar de ezels grazen en ’s nachts hun verblijf hebben. Het zijn er nu vier, waarvan één zwanger is.
Zo’n honderd meter verderop is een weg, die in noordelijke richting naar Akuse, Mpong en Ho gaat en in zuidelijke richting naar Afienya, Ashaiman en Accra. Schuin achter ons woont een familie met drie jongetjes van 4, 7 en 10, waar Selorm en Makafui regelmatig mee spelen.
Zo, dat is een impressie van huis en omgeving.
De afgelopen weken zijn we bezig geweest met het regelen van wat zaken, zoals een verblijfsvergunning voor mij en het aanmelden voor het doktersexamen in juni. Klinkt eenvoudig, maar eenvoudige dingen kunnen altijd ook weer heel ingewikkeld gemaakt worden… Uiteindelijk lukt het dan wel weer. Hetzelfde geldt voor de container met onze inboedel, die we op het moment dat ik dit type nog niet in handen hebben, maar als het goed is, komt het volgende week allemaal goed en kunnen we het huis inrichten, want dat is dus nog zo goed als leeg. We zijn op het moment nog aan het kamperen met matrasjes op de grond en tuinstoelen in de kamer. Er is wel gas, water en licht, maar soms is het ‘light-off’ zoals dat heet, dus dan is er voor onbepaalde tijd geen elektriciteit. Meestal duurt dat niet zo lang. Soms wordt ook het water afgesloten, niet omdat we niet betaald hebben, maar dat gebeurt gewoon, zal met tekorten of onderhoud te maken hebben. Accra zit soms een week zonder water, maar dat heb ik hier gelukkig nog niet meegemaakt. Het is meestal een kwestie van uren, maar nu hebben we sinds gisteren geen leidingwater. Om je te wassen is er dan gelukkig heerlijk fris regenwater van een recente regenbui, wat we opvangen in een groot vat. Je vult een emmer, neemt nog een kleiner (giet)bakje, een spons en zeep mee en creëert je eigen douche. Om te drinken hebben we zakjes van 500ml met gezuiverd water, wat je voor niet al te veel geld in grote hoeveelheden kan kopen.
Wat de gezondheid betreft gaat het redelijk. Ik en Selorm zijn vooralsnog kerngezond, maar Abraham heeft een flinke koortsperiode gehad. Ik denk dat hij een longontsteking heeft gehad. Hij heeft zich flink uitgeput de laatste weken en daardoor wat minder weerstand. In het ziekenhuis konden ze geen malariaparasieten in zijn bloed vinden, maar voor de zekerheid wordt dan toch een antimalariamiddel voorgeschreven en daarnaast nog een antibioticakuur. Nu gaat het stukken beter, hij moet alleen zijn conditie weer even opkrikken en hij is wat kilo’s kwijt. Makafui heeft ook koorts gehad, maar dat was met twee dagen ook weer over. Al met al mogen we niet klagen en hebben we het naar ons zin. De kinderen passen zich aan alsof ze niet anders gewend zijn en zijn het grootste deel van de dag buiten aan het spelen, dus dat maakt het voor ons ook makkelijker. Helemaal mooi is het natuurlijk als we de container met onze spullen hebben, maar zoals ik al schreef, als het goed is komt dat komende week. Jullie horen het nog.
Zo, ik laat het hier voorlopig even bij. Groetjes ook van Abraham en de kinderen. Tot snel.

• 28 April 2012 - 20:00

Jeanet:

Fijn om weer van jullie te horen, ben blij dat het goed gaat.En leuk dat de meiden het ook goed doen. Ik ben jaloers op onze meiden zeg, als ik lees hoe jullie wonen.Hopen dat jullie snel de container kunnen uitruimen. De grtjs aan Abraham, en dat hij snel mag opknappen.Een dikke knuffel voor de meiden.ps.kunnen jullie thuis al op het internet/skype?
    xxxxxxxxxxxx Jeanet en familie

• 29 April 2012 - 13:52

Karin:

Hoi met z'n viertjes. Leuk om je komende tijd te kunnen richten op aankleding en omkleding van jullie huis. Dan wordt 't een echt thuis. Goed herstel en aansterken voor Abraham! Je bent vast een trotse/blije moeder met 't zien dat Selorm en Makafui zich net zo makkelijk aanpassen en zich thuisvoelen als jij bij de eerste keer Ghana.
    Succes met alle regelzaken, al komen ze goed, 't vraagt toch altijd wat. Ik ben jullie nieuwe email kwijtgeraakt, zou je die een keer willen mailen naar mij? thx lieve groetjes Karin

• 04 Mei 2012 - 11:17

Johan:

Hoi avonturiers. Knap hoe jullie alles oppakken. Fijn om te horen dat de kinderen zich er thuis voelen. Ik heb begrepen dat de container nog steeds niet is gearriveerd. Ik hoop voor jullie dat de tractor er straks nog in staat. Als ik de omschrijving zo hoor begin ik wel erg nieuwsgierig te worden naar hoe het er in het echt uit ziet. Als jullie gesetteld zijn kom ik misschien wel een keer kijken. Veel succes de komende tijd en beterschap voor Abraham.

• 08 Mei 2012 - 09:15

Renata:

Hoi Marieke,

Toch maar even zelf op zoek gegaan naar je site. Ik wist namelijk niet of mijn sms wel aangekomen was is Ghana. Leuk om te lezen hoe het er bij jullie aan toe gaat. Ik hoop dat Abraham inmiddels wat opgeknapt is. We missen jullie wel hoor. Ik heb ons emailadres toegevoegd dus hopelijk kun je die zien, zodat we een keer kunnen mailen. Heel veel groetjes van iedereen hier!

• 12 Juni 2012 - 10:12

Karin Boone:

Hoi Marieke

hopelijk gaat het jullie goed.
    Ik wil je een mail sturen, alleen ben je nieuwe mailadres kwijt. Zou je mij het willen laten weten? Thx
    karinbnl@yahoo.com

• 30 Juni 2012 - 20:57

Nayet:

Hallo Marieke,

Ik wilde jullie laten weten dat we verblijd zijn met de geboorte van onze kleine meid. Ze heet Samia en is 21 juni geboren.

Hoe is het met jou,Abraham en de meiden ?

Wat is je email adres waarop je te bereiken bent ?

Groetjes,

Nayet

• 09 Juli 2012 - 07:38

Renata:

Hey,

Even op de manier een snel berichtje.

Hoe is het daar? Hebben jullie al een adres? Sarah heeft al een aantal kunstwerken voor Selorm klaarliggen. Sarah heeft laatst haar haren geknipt en is nu een heuse trendsetter in de klas. Diverse meisje willen hun haar net als Sarah. Wanneer we jullie adres hebben zullen we een foto opsturen.
    Hoe heeft Selorm het op school? Is ze nog steeds zo blij met haar uniform? Ons e-mailadres is trouwens gewijzigd. Het is nu knevelfijan@gmail.com.

Groetjes een iedereen,
    Renata